maanantai 5. tammikuuta 2015

Mitä Missä Milloin

Uusivuosi 2015 tuli otettua riemulla vastaan Oulun Teekkaritalolla, jossa juhlittiin uuveemaalein maalatuin naamoin aina aamuvarhaiseen asti. Käteen jäi kuitenkin voinnin lisäksi myös jotain todella hyödyllistä pääsykoeopiskeluita ajatellen. Kirjaimellisesti, sillä törmäsin lääkiksessä opiskelevaan kaveriini ja hän suositteli seuraamaan ja lueskelemaan silloin tällöin tällaista sivua kuin duodecim ja käskin häntä kirjottamaan tämän sivun nimen käteeni, etten pääsisi sitä illan aikana unohtamaan. Seuraavana aamuna pääsinkin jo tutkailemaan sivua ja päädyin lopulta lueskelemaan tällaista artikkelia muistista. Artikkelista lainattua:

" Kaksi opiskelutekniikkaa, jotka eivät tutkimuksessa lainkaan parantaneet oppimista, olivat tärkeiden kohtien alleviivaus ja materiaalin lukeminen uudelleen. Pelkkä huomion kiinnittäminen tärkeään asiaan ja jatkuva pänttääminen eivät siis ole tehokkaita muistamis- ja oppimiskeinoja. Tehokkaimmaksi osoittautui tutkimuksessa opitun testaaminen tekemällä harjoituskokeita. Toiseksi tehokkainta oli opettelun jaksottaminen useaan kertaan, sen sijaan että yrittäisi opetella paljon yhdellä kertaa. Näissä molemmissa tekniikoissa ei pelkästään päntätä tietoa, vaan myös haetaan sitä muistista ja saadaan siten käsitys oman osaamisen tasosta. "

Tämä artikkeli innoitti minua tekemään jonkinmoista aikajanaa, jossa tutkailen opiskelutekniikkani kehittymistä vuodesta 2012 tähän vuoteen 2015. Heräsin oman opiskelutekniikan arvioimiseen aivan liian myöhään ja suosittelenkin kaikkia tutkailemaan omaa opiskelutekniikkaansa ja kokeilemaan erilaisia tapoja, joilla se tieto sinne kestomuistiin tarttuisi ja sieltä sen myös helposti erinäisissä yhteyksissä löytäisi.

Muistiinpanojen evoluutio, 2012 & 2014


Opiskelutekniikka-aikajanani:


2012

- Laskin pääsykokeen vaativuuteen nähden aivan liian vähän ja liian helppoja kemian ja fysiikan tehtäviä.
- Kirjoitin biologian lukion kurssikirjoista muistiinpanot, jotka olivat suoria lainauksia kurssikirjoista.

Opiskelumateriaalit: Oulun Kesäyliopiston järjestämän halvan valmennuskurssin materiaalit
Tulos: Pääsykoepisteitä sain niin vähän, etten edes niitä muista..

2013

+ Laskin paljon enemmän kemiaa ja fysiikkaa ja laskemisesta tuli rutiini, joka kesti koko kevään.
+ Keskityin enemmän biologian opiskeluun, sillä huomasin, ettei biologian osaamiseni ollut lähelläkään vaadittua tasoa. Tein paljon biologian tehtäviä niin, että pyrin kirjoittamaan asiat omin sanoin ja yhdistelemään aiemmin tekemistäni muistiinpanoista kokonaisuuksia, jotka vastasivat tehtävän kysymykseen.
- Aineistotehtäviä en harjoitellut juuri lainkaan ja aineisto koituikin kohtalokseni pääsykokeessa.

Opiskelumateriaalit: Epionen itseopiskelumateriaalit 2012, vanhat lukiokirjat
Tulos: Raja jäi ylittämättä vajaalla viidellä suhteellisella pisteellä.

2014

+ Peruslaskujen loputtua laskin "vaativampia" yo-koetehtäviä.
+ Vihdoin ymmärsin tehdä myös vanhoja pääsykokeita, jotta pääsykoetehtävien luonne tulisi tutuksi. Pääsykokeita tehdessä harjoittelin myös ajankäyttöä.
- Laskin vähemmän kemiaa ja fysiikkaa, sillä materiaalit loppuivat kesken.
-  Opiskelin kotona.

Opiskelumateriaalit: Valmennuskeskuksen itseopiskelumateriaalit 2013, vanhat yo-kokeet, lukiokirjat
Tulos: Raja jäi tällä kertaa vähän yli kahden suhteellisen pisteen päähän.

2015

+ Olen varautunut kevään pääsykoeopiskeluun suurella määrällä kemian ja fysiikan tehtäviä.
+ Valmennuskurssin ansiosta pääsen testaamaan osaamistani kurssikokeissa sekä pistokokeissa.
+ Valmennuskurssi rytmittää opiskelua ja irroittaa minut säännöllisesti omasta opiskelunurkastani.
+ Itseopiskelumateriaalini sisältävät aineistopohjaisia tehtäväpaketteja, joita teen koko kevään ajan.
+ Myin vanhat lukiokirjani sekä itseopiskelumateriaalini eteenpäin, jotten sortuisi vanhojen asioiden turhaan kertaamiseen ja ajan hukkaamiseen.

Opiskelumateriaalit: Huippuvalmennuksen valmennuskurssi, Eximian itseopiskelumateriaalit 2014, vanhat yo-kokeet
Tulos: Reilusti rajat ylittäen lääkikseen!


Oho, tässähän tuli samalla kerrottua minun koko pääsykoeopiskeluni historia:) Olipas näppärää! Opiskelutekniikkatutkailu jatkukoon.

4 kommenttia:

  1. moi!

    heti kun luin tän, tuli sellanen olo et pitääpä kommentoida. mun hakuhistoria (ja mm. sanatarkat muistiinpanot) kuulostivat niin tutuilta. itse en tehnyt lukiossa koulun eteen oikein mitään, vaikka jo silloin tiesin haluavani lääkikseen. oli vahvasti nuoruus-on-nyt-joten-sitä-pitää-elää-nyt -fiilis.

    nyt jälkeenpäin katsoen ei kaduta, mutta kolmannen hylätyn pääsykokeen jälkeen kyllä oli mielessä katkeria ajatuksia. neljäs kerta on hyvä kerta onnistua, näin itsellänikin, ja varmasti myös sulla!

    vaikuttaa siltä, että olet tosiaan kriittisesti pohtinyt, mikä on mennyt vikaan aiempina hakuina. tätä itse pidän edellytyksenä onnistumiselle. toivotaan, että jaksat lukurumbasta huolimatta päivittää blogia: olis tosi mielenkiintoista seurata sun urakkaa.uskon, että tää vuos on sun vuotes onnistua, paljon tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Kiitos paljon kommentistasi!:) Kylläpäs ilahuin kun kännykkä piippas ja huomasin, että blogini on saanut ihka ensimmäisen kommenttinsa! eheheh! Ja kyllä, tarkoitus olisi höpötellä tänne koko kevään ajan, toivotaan ainakin näin!:) Innostusta ainakin riittää lähes yhtä paljon kuin lukuinnostustakin. Tsemppiä myös sinne päin! Vuosi 2015 on hyvä vuosi onnistua vaikkei se olisikaan se edellisvuoden kolmas ja toden sanonut hakukerta!

    VastaaPoista
  3. Neljäs kerta toden sanoo. ;) Pääsin siis "jo" viime keväänä neljännellä hakukerralla, enkä todellakaan ole kurssini ainoa useamman kerran hakenut.

    VastaaPoista
  4. Jesh, ompas kiva kuulla ettemme me neljättä kertaa hakevat ollakaan täysin harvinaisuuksia, vaikka ittestä niin välillä tuntuukin;)

    VastaaPoista